Thursday, June 25, 2009

PEMILIHAN WAKTU ATAU JADUAL

Masa itu emas. Masa juga adalah ibarat pedang yang dapat memotong sesuatu kemahuan kita iaitu kejayaan yang kita akan kecapi jika kita tidak menguruskan masa dengan baik.
Pelajar dan penuntut yang menggunakan sistem jadual yang yang mempunyai masa untuk belajar mencukupi akan membolehkan pelajar dan penuntut menguasai pelajaran tersebut dengan berkesan. Amatlah penting pelajar dan penuntut mematuhi segala masa/pelajaran yang telah ditentukan di dalam jadual.
Pemilihan waktu juga penting bagi membolehkan pelajar dan penuntut mengetahui potensi waktu yang sesuai untuk belajar. Jika perlu waktu pagi adalah waktu yang sesuai bagi proses pengajaran kerana waktu pagi adalah waktu yang segar untuk ingatan dan akal seseorang. Tetapi tidak dinafikan juga ada yang mempunyai potensi mengingat memahami dan menguasai pelajaran pada sebelah malam dan juga waktu-waktu lain.
Oleh itu adalah penting pelajar dan penuntut perlu mengetahui waktu pembelajaran yang sesuai dan potensi dirinya memahami dan menguasai pada waktu pembelajaran tersebut.

No comments:

Post a Comment